Witajcie w kolejnym odcinku 99 Twarzy AI.
Dzisiaj rozmawiam z Cezarym Jaroni z polskiego oddziału Google o programie szkoleniowym Umiejętności Jutra AI, który adresowany jest do przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw. Firm, które według raportów mogą – dzięki adopcji narzędzi opartych o sztuczną inteligencję przyczynić się do zwiększenia PKB Polski w perspektywie kilku następnych lat o 8%. Mało? To ponad 60 miliardów złotych.
Program powstał w ramach współpracy Google ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie. W ciągu kolejnych tygodni, weźmie w nim udział 10 000 osób. Bezpłatnie. Nabór zgłoszeń trwa jeszcze do 23 stycznia, także jeżeli jeszcze tego nie zrobiliście – aplikujcie poprzez stronę www.umiejetnoscijutra.pl. Jeśli jeszcze się zastanawiacie, posłuchajcie i podejmijcie decyzje po rozmowie 😉
Zatem – czym są umiejętności jutra? Posłuchajcie. I niech #AI będzie z Wami!
Odcinek powstał we współpracy z Google.
—
Tradycyjnie wielka prośba – jeżeli jeszcze nie wystawiłaś lub nie wystawiłeś oceny 99 Twarzom AI na Spotify lub Apple podcast – pomóż mi proszę z dotarciem do nowych słuchaczy. To zabierze Ci tylko 2 minuty. Z góry serdeczne dzięki!
Dobrego dnia i niech #AI będzie z Wami wszystkimi!
Galeria




Zdjęcia: Angelika Kubiak
Polecajki od Cezarego
Newslettery:
1. Cassie Kozyrkov @Substack | https://substack.com/@decision | Former Chief Decision Scientists @ Google. O AI i podejmowaniu decyzji
2. Ethan Mollick @Substack | https://substack.com/@oneusefulthing | Profesor @ Wharton, jego słowami “ I am trying to understand what our new AI-haunted era means for work and education.”
3. Z polskiego podwórka: Kamil Stanuch https://kamilstanuch.substack.com/
Książki:
1. The Age of AI | Henry Kissinger, Eric Schmidt, Daniel Huttenlocher
2. Dzieje Zachodniej Filozofii | Bertrand Russell – jako przykład świetnego wywodu analitycznego i precyzyjnego myślenia. Pomocne w nauce myślenia analitycznego.
Transkrypcja rozmowy
Disclaimer. Droga Czytelniczko, Drogi Czytelniku – mała uwaga dotycząca transkrypcji rozmowy. Jak się pewnie domyślasz – transkrypcja została przygotowana z wykorzystaniem magii LLM. Proszę o wyrozumiałość, gdyby pojawiły się w niej niewielkie błędy, literówki, etc. Żeby mieć pewność co do wszystkich wypowiedzi – polecam posłuchać, zamiast czytać. Ukłony.
Karol
Cezary, witam cię serdecznie. 99 twarzy #AI. Kolejna twarz, kolejna rozmowa, kolejny temat, kolejne przedsięwzięcie z #AI związane.
Cezary
Cześć Karol, witam cię serdecznie.
Karol
Dla tych ze słuchaczy, słuchaczek, którzy być może nie wiedzą, kim jesteś, czy mógłbyś się przedstawić, opowiedzieć swoją historię z AI związaną?
Cezary
Jasne, pewnie. Tak się zastanawiałem nad tym. Kim jesteś, to dość trudne i złożone pytanie.
Karol
Szczególnie biorąc pod uwagę to, o czym rozmawialiśmy wcześniej i twoje studia filozoficzne.
Cezary
Tak, dokładnie, więc inaczej. Pytanie jest proste, ale odpowiedź na nie może być bardzo złożona, więc odpowiem, czym się zajmuję. Więc z ramienia Google pomagam budować kompetencje cyfrowe, tak w skrócie, a na przykładzie to tworzyłem, koordynowałem, rozwijałem różnego rodzaju programy edukacyjne, takie jak projektanci innowacji, rozwiązania kreacji Google Cloud, wspierałem też program firmy Jutra, taki program dla Rising Stars w e-commerce. Stworzyłem program Umiejętności Jutra, który ukończyło 16 tysięcy osób. Był to program dla osób, które miały rozpocząć nową karierę w digital marketingu.
Karol
Czym według Ciebie są kompetencje cyfrowe teraz? To jest takie abecadło teraźniejszości?
Cezary
Kompetencje cyfrowe teraz to na pewno takie digital literacy, czyli umiejętność odnalezienia się w internecie, generalnie umiejętność posługiwania się podstawowymi narzędziami cyfrowymi, a to jest taki poziom bardzo podstawowy.
Karol
Wrzucę jeden taki off topic, ale zanim włączyliśmy przycisk record, rozmawialiśmy też o kompetencjach cyfrowych i śmialiśmy się z tego, że kiedyś w ogłoszeniach o pracę wpisywano jako wymagania znajomość pakietu Office.
Cezary
I myślę, że to jest to, co się teraz kształtuje, czyli już nie Microsoft Office, ale podstawowe kompetencje związane ze sztuczną inteligencją, czyli jak korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, rozumienie jakby czemu ona tak w zasadzie jest i jak może zmieniać naszą pracę na poziomie osobistym, ale też na poziomie organizacyjnym. To są te, myślę, kompetencje cyfrowe, które każdy powinien mieć, albo przynajmniej zacząć je budować.
Karol
To dobrze, to spróbujmy je nazwać i wylistować te kompetencje cyfrowe, bo mamy modele językowe. Czy to jest tylko i wyłącznie umiejętność rozmawiania z modelem językowym, czy coś więcej?
Cezary
Jeśli w ramach kompetencji cyfrowych spojrzymy na kompetencje związane ze sztuczną inteligencją, to pewnie można Jak ja bym o tym pomyślał, można wyróżnić takie cztery poziomy. Czyli po pierwsze, w ogóle rozumienie ogólnego konceptu, czym ta sztuczna inteligencja jest, jak ona działa. Po drugie, jak na poziomie podstawowym się z nią komunikować, czyli to, o czym dużo osób już mówi, czyli jak promptować. Kolejnym poziomem pewnie będzie to, to jak robić to efektywnie, tak żeby było sprawnie w swojej pracy i może pracy w swojej organizacji. I pewnie kolejnym poziomem to jest jak budować rozwiązania AI-owe już na takim poziomie inżynierskim, programistycznym, jak je rozwijać, no i jak potem je wdrażać w organizacji już, tutaj bardziej mówimy pewnie o rozwiązaniach chmurowych i takich customowych.
Karol
A same Umiejętności Jutra AI, które startują już niedługo, bo za tydzień, czym są?
Cezary
Tak, umiejętności Jutra, a konkretne umiejętności Jutra AI w zasadzie, to tak jak powiedziałem na początku, w poprzednich edycjach to był program reskillingowy dla osób, które chciały rozpocząć nową karierę w marketingu cyfrowym, a wcześniej faktycznie nie miały takich możliwości czy sposobności, żeby się do niej przygotować. To teraz w tej edycji możemy powiedzieć w jednym zdaniu, że to jest największy program upskillingowy w obszarze AI dla osób z małych i średnich przedsiębiorstw.
Karol
Możemy zdradzić cyfry?
Cezary
Pewnie. Na ten moment, znaczy celem jest to, żeby przygotować 10 tysięcy osób, które faktycznie będą dokonywać tej transformacji AI-owej w małych i średnich przedsiębiorstwach. Natomiast już teraz, chociaż program jeszcze przez kilka dni będzie zbierać zapisy, mamy 30 tysięcy osób, które są zainteresowane tym, żeby w ogóle w nim wziąć udział.
Karol
30 tysięcy.
Cezary
30 tysięcy, dokładnie.
Karol
A gdybyś mógł powiedzieć o samym programie, z czego się składa, z jakich elementów, z jakich filarów, czego będziemy się uczyli?
Cezary
Absolutnie. Może nawet zanim odpowiem, czego będziemy się uczyli, to może pogadamy chwilę o tym, dlaczego w ogóle myśmy, skąd ten pomysł i dlaczego konkretnie jakby ta grupa, bo to też może nie być takie oczywiste, a potem myślę, że możemy sprawnie przejść do tego, co tam będzie się znajdowało. Więc dlaczego my to w zasadzie robimy, to kiedy spojrzymy się na AI tak szerzej i na to, jak ono może wpłynąć na polską gospodarkę, to jest taki raport implement consulting group, który mówi, że szeroka adopcja sztucznej inteligencji może przynieść dodatkowe 8% PKB do polskiej gospodarki. Natomiast jednym z głównych traverów tych 8% jest to, że 59% tych 8% to jest to, że wzrośnie nam produktywność osobista dzięki adopcji tych rozwiązań. No i teraz jak idziemy sobie krok dalej i spojrzymy całościowo na polską gospodarkę, to takim bijącym sercem polskiej gospodarki są małe i średnie przedsiębiorstwa. które zatrudniają w zasadzie jako sektor chyba największą część ludzi. Natomiast z drugiej strony to jest też sektor, który gdzieś jest najbardziej z tyłu, jeśli chodzi o największe wyzwania, jeśli chodzi o adopcję tych rozwiązań i kompetencji sztucznej tej agencji. Dlaczego? Bo często nie ma zasobów, często nie ma czasu i to jest w odróżnieniu od większych firm, które często te zasoby mają. Więc kiedy zastanawialiśmy się nad tym, co możemy zrobić gdzieś w obszarze kompetencji sztucznej tej agencji, to dość naturalne w tej logice wydało się to, że okej, no to skupmy się na małych i średnich przedsiębiorstwach, ale to znowu ciężko jest przeskolić wszystkich w tak trudnym okresie, więc wpadliśmy na pomysł, żeby wybrać grupę takich, powiedzmy, pionierów, ludzi, którzy chcą faktycznie edukować siebie najpierw, potem pokazywać te rzeczy w swoich organizacjach i potem edukować innych i to oni gdzieś będą napędzać tą zmianę, tą transformację w MŚP.
Karol
Czyli liczycie na to, trochę o czym czasami wspominam, że ziarno padnie na rzyzną ziemię i przyniesie owoc wspaniały.
Cezary
Dokładnie tak, dokładnie tak. I to ziarno doprowadzi tego, że kolejne ziarna zostaną obrodzone i gdzieś powstanie jeszcze większe.
Karol
I chcecie stworzyć grupę ambasadorów, którzy potem będą edukować swoich kolegów, koleżanki z tych właśnie organizacji i pokazywać, wdrażać w codziennej rzeczywistości te narzędzia.
Cezary
Dokładnie tak. Dokładnie tak, bo nawet jak rozmawialiśmy z przedsiębiorcami, rozmawialiśmy ze specjalistami i staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie trochę, jak ta adopcja będzie postępować. Mamy generalnie dwa sposoby, w jaki sposób ta adopcja może następować. Albo będzie bardzo zaangażowany, świadomy, zdecydowany prezes, który powie, to teraz wszyscy będą musieli się uczyć. rozwiązać sztucznej inteligencji, usprawniać pracę i tak dalej, wdrażamy rozwiązania w firmie, albo jest jakiś pasjonat, zajawkowicz, który jakby jest tak potekstowany, widzi te rezultaty w swoich efektach pracy i pokazuje innym, kolegom, koleżankom z pracy.
Karol
I potem prezesowi.
Cezary
I potem, albo temu prezesowi, dokładnie. Więc my szukamy takich osób, które będą chciały dokładnie pokazywać inną osobę w pracy, będą takimi zajawkowiczami, będą tymi pionierami i to oczywiście też może być prezes, który potem przyjdzie do swojej firmy i powie, okej, wiecie co, słuchajcie, tak to możemy robić, to jest plan, jakby tego musicie się uczyć, albo będzie ten zajawkowicz, który pójdzie do ludzi w firmie i do prezesa.
Karol
Bo rozumiem, że do programu mogą aplikować osoby, które nie są tylko w managementcie tych małych i średnich przedsiębiorstw, tylko również pracownicy.
Cezary
Absolutnie, przede wszystkim szukamy właśnie tych osób z małych i średnich przedsiębiorstw, czyli powiedzmy firm do 250 osób, No chyba, że ktoś chce bardzo, jakby też jest w większej firmie, ale chce edukować te osoby z mniejszych firm, to takie osoby też szukamy. A poza tym, to jak najbardziej to może być właściciel, to może być menadżer, to może być specjalista, ale najważniejsze pytanie jest, jaką ta osoba ma motywację, żeby tych rzeczy się uczyć i jak ta osoba będzie chciała się później tą wiedzą dzielić dalej.
Karol
I wyróżnikiem na rynku wydaje mi się jest też to, że realizujecie ten program nie samodzielnie, tylko we współpracy ze Szkołą Główną Handlową, prawda?
Cezary
Dokładnie tak. Już właśnie poprzednie edycje Umiejętności Ostroskopionych na marketingu internetowym też realizowaliśmy w tym partnerstwie ze Szkołą Główną Handlową, bo chcieliśmy dać takie dwa komponenty. Z jednej strony tą wiedzę właśnie, którą my mamy w Google, jakby jak korzystać z technologii, jak być na bieżąco i tak dalej, ale z drugiej strony w każdej takiej edukacji na poważnie fajnie mieć ten komponent teoretyczny, te fundamenty wiedzy i to jest coś, co wcześniej dostarczało SGH i teraz też SGH będzie odpowiedzialne za to, Po pierwsze, jak upewnić się, że ta wiedza jest przekazywana dobrze. Po drugie, jak mieć ten dobry fundament rozumienia w ogóle organizacji, rozumienia biznesu. A po trzecie, coś co wydaje mi się szalenie ciekawe i długo się na to zastanawialiśmy. co może ukonstytuować faktycznie potem zmiany, transformacje w tych organizacjach i doszliśmy do tego, że to zarządzanie zmianą na poziomie osobistym, czyli jak zbudować nawyk korzystania z czegoś, z czym wcześniej tak dużo nie pracowaliśmy i jak przekonać innych do tego, że korzystają z tych nowych technik, wprowadzają nowe rozwiązania, których może nie znają, nie są do nich przekonani, więc ten komponent budowania nawyku na poziomie osobistym i zarządzania zmianą. W oparciu o przebadane jego podstawy merytoryczne, to jest też coś, co dostarcza szkoła główna handlowa i czym ja jestem osobiście bardzo podekscytowany.
Karol
A jak będą wyglądały poszczególne filary tego programu edukacyjnego?
Cezary
Jeszcze odpowiadam. Więc, żeby odpowiedzieć na to pytanie, jak będą wyglądały filary, to najpierw zapytaliśmy się przedsiębiorców, to czego oni troszeczkę potrzebują.
Karol
O, świetnie. Czyli to nie jest wasze wyobrażenia na temat tego, jak taki program powinien wyglądać, tylko to jest program przygotowany od podstaw.
Cezary
Dokładnie tak. Staraliśmy się unikać takiego podejścia, że my wiemy wszystko i to teraz powiemy Wam, jak wygląda świat, tylko chcieliśmy wejść do przedsiębiorców, do specjalistów i przeprowadziliśmy szereg wywiadów, w których pytaliśmy, jak korzystać ze sztucznej inteligencji, do czego chcielibyście korzystać, jakie macie problemy, bariery. co tam stoi na przeszkodzie. No i generalnie takie dwie rzeczy, gdzie zaczęło wychodzić, czyli z jednej strony to było pytanie, ok, to jak efektywnie korzystać, w sensie jak pracować z tymi rozwiązaniami sztucznej tej agencji, a z drugiej, do czego najlepiej. No i pojawiało się też jeszcze to kolejne pytanie, czyli OK, a co tam jeszcze jest poza tymi podstawowymi narzędziami, poza podstawowymi rozwiązaniami? Co ja mogę zrobić dla biznesu? Jakich rezultatów mogę oczekiwać? No i to czwarte pytanie, na które trochę tutaj już odpowiedzieliśmy, czyli jak sprawić, że ta zmiana będzie trwała w mojej organizacji? Jak już się przekonam? No i trochę staraliśmy się na to odpowiedzieć, zaczęliśmy tworzyć ten program. I taka jest jego konstrukcja. Czyli zaczynamy od takich bardzo prostych fundamentów i powiedzenia, czy my jaj jest, czy my jaj nie jest. Potem przechodzimy do tego… Przepraszam, ale mam.
Karol
Pytanie, ale nie spędzamy tutaj za dużo czasu, bo wiesz co, mam takie wrażenie, jak analizuję sobie publikacje, które się pojawiają, albo oferty szkoleniowe, że każdy z tych programów zaczyna się właśnie od tego. Opowiedzmy o tym, czym jest sztuczna inteligencja, a moim zdaniem fokus powinien być gdzie indziej, to znaczy funkcjonalności, narzędzia, wpływ.
Cezary
I już odpowiadam. Więc generalnie cały program o pięć tygodni I my mamy dodatkowy kurs ESSENCIAS, do którego będziemy dawać dostęp. I ten kurs pokrywa te rzeczy, o których chcę mówić. I teraz zobaczymy jeszcze, jak to ułożymy. To jest raczej uczestnicy będą mogli zrobić sobie go trochę w dowolnym momencie. A my w pierwszym tygodniu, kiedy wystartujemy program 27 stycznia, to już wtedy zaczynamy od tego, okej, to jak te narzędzia działają i jak ja mogę zwiększyć osobistą produktywność. Czyli to jest tydzień pierwszy. Trochę podstawy, ale już z ukierunkowaniem, jak to może wpłynąć na twoją projekcję, jakie są już case’y w twojej codziennej pracy, jak faktycznie możesz się gdzieś z tym rozwiązać, natomiast to wciąż będzie jeszcze podstawowe, że pokażemy te narzędzia, natomiast jeszcze nie będzie jakby za dużego networku tej wiedzy.
Karol
Trochę tak jak kiedyś z pakietem biurowym, który zastępował maszynę do pisania, tak?
Cezary
Dokładnie. Trzeba zacząć tę edukację na spokojnie, czyli faktycznie przejdziemy do tych use case’ów, ale w drugim tygodniu już zacząłem mówić, okej, no to konkretnie, jak wygląda wykorzystanie AI w rozwoju firmy, jak wygląda AI w rozwoju marketingu i tam pokazujemy, jakie są poziomy w ogóle wdrażania AI, jak myśleć o tym na poziomie osobistym, jak funkcjonują projekty AI-owe, więc to jest to, od czego zaczynamy. Potem pokazujemy jak będzie wyglądać AI w takiej pracy kreatywnej, czyli jak pracować z generowaniem zdjęć, z generowaniem filmów, czyli to wszystko, co gdzieś nam się przewija, kiedy czytamy, czy słyszymy o sztucznej interwencji. A potem w drugim tygodniu, w drugim UD mamy opcję wybrania kursu, który nas najbardziej interesuje, czyli może interesuje nas AI w SEO, w performance marketingu, w wyjściu na rynki zagraniczne, w automatyzacji sprzedaży. Będzie jakby pełen pakiet, mini kursów do wyboru i tam w zależności od tego, w czym pracujesz, co cię interesuje, będziesz mógł wybrać jedno albo dwa takie mini kursy i potem przechodzimy dalej do tygodnia trzeciego, który opiera się na myśleniu analitycznym. i dokonywaniu analiz z AI, no bo AI to trochę tak jak rozmawialiśmy, to są dane i do dobrego funkcjonowania z AI potrzebujesz umieć myśleć analitycznie i potrzebujesz umieć podejmować judgment, czy to jest to rozwiązanie, z którego skorzystasz czy nie.
Karol
I konieczność zadawania odpowiednich pytań.
Cezary
I konieczność zadawania odpowiednich pytań i zadawania pytań dla siebie, co ty na ten temat uważasz. Czyli nie chodzi o to, żeby przeklejać jakby z zamkniętymi oczami jakieś odpowiedzi czy rozwiązania, tylko zastanowić się, Co ja na ten temat myślę? Czy to jest dobre? Dlaczego to może być dobre? Dlaczego to może być złe? Czyli te fundamenty analitycznego myślenia i to nawet jak spojrzymy sobie na raport Światowego Forum Ekonomicznego, który niedawno został opublikowany o przyszłości pracy, to analityczne myślenie jest jedną z najwyżej podstawionych kompetencji, które będą potrzebne w tej erze sztucznej, tej agencji. Między innymi właśnie dlatego. I to jest coś, co być może nie jest oczywiste, żeby ten krok wstecz i mówimy, okej, to teraz chwila, moment na to, żeby nauczyć się, jak myśleć analitycznie.
Karol
No właśnie, a twoim zdaniem, jak sądzisz, czy warto być teraz generalistą, czy specjalistą na rynku pracy i w dobie, kiedy narzędzia będą coraz bardziej popularne i agenty będą realizować zadania, które do tej pory pracownicy?
Cezary
Wow, to jest świetne pytanie i myślę, bardzo trudne pytanie i odpowiedź na nie pewnie zależy od tego, jaka jest już nasza bazowa kompetencja, w sensie w czym jesteśmy, bo jeśli już jesteśmy jakimś specjalistą, no to pewnie warto dalej w tą specjalizację, jeśli ona ma przyszłość, według różnych raportów, warto się w nią zagłębiać, ale dobudowywać szersze kompetencje, czyli jeśli jestem teraz to pewnie warto dobudować coraz szerzej kompetencje marketingowe, ale przy użyciu jaj, czyli warto nauczyć się jak tworzyć filmy, jak tworzyć obrazy itd. i warto tworzyć już np. teksty, które będą uzupełniono obrazy i wideo. Więc trochę, jeśli jesteśmy specjalistą, to pewnie warto dobudować te kompetencje generalne, bo to je najbardziej w zasadzie pogłębia sztuczne inteligencja. Taką miałem rozmowę kiedyś ze znajomym, kiedy faktycznie staraliśmy się odpowiedzieć na to pytanie, to jak najlepiej uczyć, to trochę nam wyszło w tym, że AI na tym poziomie jakim jest, myśląc o chatbotach, trochę największą wartość daje nam poza naszą wiedzą domenową. Czyli jak ty znasz się świetnie na podcastach, to teraz jakbyś promptował duży model językowy, no to on by ci o podcastach być może tak dużo nie powiedział, jak je prowadzić, no bo niewiele osób wie to lepiej na przykład niż ty, tak? Masz bardzo głęboką wiedzę domenową. której nie ma, w źródłach, z których uczy się duży model językowy. Ale, już jakbyś chciał się dowiedzieć, jak to najlepiej opisać na przykład swój podcast, no to, co załóżmy, że nie byłoby twoją taką turbo specjalistyczną kompetencją, no to w tym ten model językowy może cię podpowiedzieć i wnieść ci większą wartość, bo to nie jest twoja wiedza domenowa. Więc podsumowując, ze specjalisty warto dobudować pewne te kompetencje generalistyczne, zasilane, czy raczej takie rozszerzane dzięki AI.
Karol
A młodzi ludzie, którzy teraz stoją przed wyborem, czy właśnie stać się tym generalistą czy specjalistą?
Cezary
Wow. To znowu wydaje mi się, że też zależy od tego gdzieś, jakie mają…
Karol
Nie mówię o dziedzinie prawniczej, o lekarzach, ale zobacz, marketerzy, ekonomiści, księgowi, ludzie świata reklamy.
Cezary
Wydaje mi się, że, a tu nie chcę brać za to odpowiedzialności, udzielać żadnych porad, ale wydaje mi się, że warto Starać się specjalizować w jakiejś jednej rzeczy, ale bardzo szeroko budować swoje kompetencje generalistyczne i być takim trochę one-man army, który będzie w stanie, jak szwajcarski scyzor, po prostu rozwiązać bardzo wiele problemów samodzielnie. Natomiast wciąż warto mieć pewnie jakąś tam specjalizację, czy przynajmniej jedną jakąś kompetencję, w której będziemy naprawdę wybitni. ale oprócz tego być w stanie robić szereg innych rzeczy.
Karol
Jak wspominasz o tym scyzoryku, to przychodzi mi na myśl, wiesz, świat agentów właśnie, bo będziemy tych scyzoryków mieli więcej niż może nam się wydawać.
Cezary
Tak mi się wydaje. Zdecydowanie. No i teraz umiejętność rozumienia, jak ci agenciajowi funkcjonują, jak ich się tworzy i do czego można ich wykorzystać. No to to jest trochę ta kompetencja generalistyczna, tak? Czyli im więcej będziemy mieć konceptów w głowach, jakby trochę jak funkcjonuje świat, jakie są problemy, czyli trochę im lepszymi generalnie stanie będziemy, tym lepiej będziemy w stanie za jakiś czas pewnie sobie konceptualizować do czego tych agentów możemy tworzyć. Więc ja w ogóle miałem takie przemyślenie kiedyś, w tej erze AI w zasadzie, no ta wiedza jest tak bardzo na wyciągnięcie ręki, że możesz budować te kompetencje trochę, trochę w czymkolwiek chcesz, bo tylko potrzebujesz znaleźć jakieś źródła, nauczyć się, nie wiem, z notebookiem, z dużym modelem językowym i już te źródła możesz przyswajać. Ale co jest potrzebne? Musisz mieć jakiś koncept, czego chcesz się nauczyć. I musisz mieć koncept, co ty chcesz wiedzieć, do czego ci to będzie potrzebne. Jest taka szeroka edukacja.
Karol
Wracamy do legendarnego WHY. Simona Sinek’a.
Cezary
Na przykład, dokładnie. Dlaczego chcesz coś wiedzieć? Jakby i to jest pytanie oczywiście o twoje jakieś motywacje, co cię napędza. Więc to sprowadza znowu takie bardzo szerokie gdzieś eksploracje świata, tak? I szukanie tych konceptów. Dla mnie takim ideą, takim role modelem w zasadzie kreatywności jest Benjamin Franklin. To jest człowiek, który wszyscy wiedzą o tym, że jest jednym z ojców założycieli Stanów Zjednoczonych, ale już mniej osób wie, o tym, że był innowatorem, wymyślił pioruny ochrony, był drukarzem, był ambasadorem. I teraz pytanie, co konstytuowało to, że był tak kreatywny? A mianowicie, to jest takie ciekawe, on miał takie, organizował spotkania co tydzień, które nazywał Junto Junto. I tam zapraszał różnych artystów, badaczy, naukowców i regularnie z niej rozmawiał, starając się zrozumieć, jak oni patrzą na świat, czytaj, i jakie oni mają koncepty. Dzięki temu miał więcej konceptów o tym, jak świat funkcjonuje i mógł inaczej myśleć o rzeczach, o których inni specjaliści na przykład myśleli tylko w wąskim zakresie. Więc to jest ta droga do bycia specjalistycznym generalistą.
Karol
To jest chyba nasz, mówię nasz, bo czasami mój również, nie wiem jak u Ciebie, słaby punkt, że wydaje nam się, że świat wygląda dokładnie w ten sposób, jak my na niego patrzymy, a warto sięgnąć po te perspektywy innych ludzi, innych branż, zawodów, umiejętności i pytać.
Cezary
Absolutnie, bo to jest nas.
Karol
I to chyba jest, to chyba leży u podstaw kreatywności potem, żeby te różne perspektywy wykorzystywać.
Cezary
Tak mi się wydaje, bo potem im lepiej masz, im szerzej masz zrozumienie świata, im lepszą odpowiedź na to, co ciebie interesuje, to możesz gdzieś sterować tą swoją intencjonalnością i tworzyć po prostu rzeczy.
Karol
Wiesz, ja widzę też ile osób, ile kompetencji jest potrzebnych, żeby stworzyć sam model językowy, bo wydaje się, że to jest tylko i wyłącznie kwestia techniczna, nic bardziej mylnego. Ludzie, dane, datasety, labelowanie, technologia, kultura, dobór tych danych.
Cezary
Absolutnie. U samych podstaw jakby to, jak funkcjonuje ludzki mózg, po to, żeby można było stworzyć sieci neuronowe, to jakby gdzieś jest, tych powiązań jest, jest cała masa, więc to też nam pokazuje, właśnie wracamy do tego, że faktycznie trzeba się starać jak najszerzej, jak najlepiej zrozumieć świat i gdzieś to potem połączyć z tymi modelami językowymi. Coś, co było dla mnie w ogóle ciekawostką ostatnio, to to, że już nawet, gdzie możemy odnaleźć jakieś takie ciekawe powiązania z dużymi modelami językowymi, Duże modele językowe działają na zasadzie prawdopodobieństwa. Czyli jak mówię dzień, to modele językowe najprawdopodobniej powie dobre. Jak powiem ale, ma, kota, największe prawdopodobieństwo, że to mi duże modele językowe wyrzuci. I teraz to, co było dla mnie osobistym jakimś takim odkryciem, to to, że Być może psychoanalitycy wcale się tak nie mylili, używając metody takich wolnych skojarzeń. Siadasz na kozetce i po prostu mówisz, co ci przyjdzie do głowy, bo to wszystko układa się w jakiś obraz jakiejś twojej osobowości. I teraz w jaki sposób funkcjonują modele językowe? Jak powiesz jedno słowo, to jest duże prawdopodobieństwo, że pójdzie kolejne inne słowo. I ono ma daną jakąś wysoką prawdopodobieństwo, że się pojawi. Czyli tak jak…
Karol
Ale pod warunkiem, że mamy pewność, że datasety nie mają biasów.
Cezary
Dokładnie. No i zawsze też jest ryzyko, że będą halucynować.
Karol
Dlatego tak bardzo lubię notebook LM.
Cezary
Który nie halucynuje. Dokładnie. Który bazuje na źródłach. I to było jedno z pytań, czy obaw przedsiębiorców, że oni chcą korzystać z tych dużych modeli językowych, Jak mają problem, bo nie wiedzą jak korzystać, żeby one nie halucynowały. To jedna z rzeczy, które też w pogłębiony sposób gdzieś pokazuję w kursie, to jest jak używać do bardzo wielu zastosowań notebooka LM, tak żeby mieć faktyczną pewność, że jak wrzucę na jakieś dane zapisy z klientem o swoich przemyśleniach, to mnie bardzo konkretnie odniesie do tego, dlaczego podjąłem tę decyzję i jak mogę podjąć kolejny raz lepszą i w ogóle jak się gdzieś w tym świecie odnaleźć.
Karol
Pytanie bez oczekiwanej odpowiedzi. Słuchasz podcastów z notebooka LM?
Cezary
Oczywiście, tak. Co więcej, teraz już trochę mniej, ale był taki okres, gdzie to był mój w zasadzie ulubiony podcast i robiłem to tak, że na przykład jak coś mnie ciekawiło, gdzie chciałem sobie posłuchać, przepraszam, poczytać o jakimś nocie. W zasadzie mnie ciekawiło tam konkretne jakby przyczyny, dlaczego upadło Imperium Rzymskie. Ściągnąłem całą stronę na Wikipedię, wrzuciłem do notebooka i wygenerowałem sobie z tego podcast jadąc z powrotem do domu.
Karol
Jakiś czas temu moja żona podrzuciła mi materiał, który trwał w granicach dwóch godzin i mówi Karol obejrzyj to całe. No ale tydzień był rzeczywiście intensywny i zrobiłem ten sam zabieg, o którym ty mówisz. Wrzuciłem, poprosiłem o podsezumowanie i rzeczywiście zadziałało.
Cezary
Jest bomba to. Ja Ci podpowiem jeszcze inną rzecz, z której korzystam, że ja traktuję notebooka trochę jako moje reprezentatorium filmów, które chciałbym obejrzeć na YouTubie. Czyli wrzucam różne filmy, które widzę, że mnie zaciekają na YouTubie, wrzucam je do notebooka.
Karol
A i robisz takie preselekcje.
Cezary
I robię to dokładnie, szukam co jest ok, co tam jest ciekawego w tym filmie, proszę o główne wnioski, zapisuję je sobie w notatce i jak widzę, że coś jest ciekawe, jakby rzeczy poruszałem, to później, jak mam wolną chwilę, to sobie go oglądam w całości. Natomiast to, co jest jeszcze ciekawsze, to jak wrzucisz na przykład 10 filmów, gromadzisz sobie je przez powiedzmy kilka dni, 20-30, to możesz zadać pytanie, jakie są powiązania w ogóle pomiędzy tymi filmami? Jakie są tematy, które one łącznie omawiają? I możesz zadać też kolejne pytanie. Dlaczego jedna osoba może być zainteresowana tymi wszystkimi filmami? Co je łączy? I możesz jakby trochę uzyskać wgląd w to, dlaczego te rzeczy cię interesują. I jakie w ogóle wzorce łączą te wszystkie filmiki? To było dla mnie coś takiego ciekawego, z czym ostatnio bawiłem się z notebookiem.
Karol
Wielkim zaskoczeniem dla mnie była jedna rzecz, jeżeli chodzi o notebooka. Co zrobi, kiedy do tej funkcjonalności generującej podcast wrzucisz mu pusty plik?
Cezary
A sprawdzałeś to?
Karol
Tak. Genialny efekt i polecam Ci to. Próbowałeś tego?
Cezary
Nie pamiętam czy słuchałem jednego podcasta i nie pamiętam czy on był o pustej kartce czy był o tym jak było tylko jedno słowo.
Karol
Ja wrzuciłem pustą kartkę i miałem genialny odcinek i rozmowę o kreatywności.
Cezary
To muszę na to spojrzeć, no bo to jest ten problem pustej kartki, tak, jak zacząć i można faktycznie poprawić dwudziestominutową rozmowę. To ja tylko podpowiem, że w ogóle pojawiła się ostatnio jeszcze nowa funkcja Notebooka, że można dołączyć do tego podcastu i zadawać pytanie i tym samym zmieniać jakby cały kierunek tego, gdzie to, gdzie podcast biegnie, jest niesamowite.
Karol
Plus, taka podpowiedź dla naszych słuchaczy, generowanie podcastów jest genialne, jeżeli chodzi o słuchanie o dokumentach, których nie do końca potrafisz zrozumieć. Ja czytałem pracę naukową Attention is all you need, która jest fundamentem naszej obecnej AI-owej codzienności i zadziałało to absolutnie genialnie, jak wrzuciłem sobie cod właśnie do notebooka i poprosiłem o wygenerowanie prostej, zrozumiałej, dziesięciominutowej rozmowy na temat tej pracy naukowej.
Cezary
To jest świetny przykład. Innym zastosowaniem może być to różnego rodzaju artykuły naukowe, za które badacze dostają Nagrodę Nobla. Najczęściej one są bardzo skomplikowane i teraz możemy wrzucić, na przykład Demis Hassabis właśnie z Google DeepMind dostał Nagrodę Nobla za rozwiązanie Alphavolt, to partner sztucznej inteligencji. No i teraz Alphavolt jest opisany w Nature, jak masz się domyślać, dość skomplikowanym językiem, to też się dostosuje dokładnie to, co mówisz, czyli wrzuciłem artykuł z Nature do notebooka i poprosiłem o podkaz, żebym w prostych słowach opisał to, na czym polega przełom z Alphafall. Genialne.
Karol
Wróćmy do umiejętności jutro. Absolutnie. Rozmawialiśmy o programie. Co jeszcze?
Cezary
Tak. Powiem Wam, że zatrzymaliśmy się chyba na tygodniu trzecim. Cały program będzie trwał pięć tygodni, więc zatrzymaliśmy się na tygodniu trzecim, że będziemy uczyć jakby o analityce z AI, o tym jak myśleć analitycznie. Więc mamy jeszcze dwa tygodnie. Tydzień czwarty. w którym pokazujemy to, na co też wiele osób czeka, czyli to, co tam jest bardziej zaawansowanego dla biznesu, a konkretnie rozwiązania chmurowe, jakby jak w ogóle te rozwiązania chmurowe działają i jak, jak firmy już osiągają korzyści z rozwiązaniami chmurowymi. I to znowu jest raczej jakby dla większych firm enterprise’owych, ale chcę pokazać ludziom z MŚP, jakby co jest na stole, o czym warto myśleć gdzieś tam w przyszłości.
Karol
Mógłbyś dać kilka przykładów takich rozwiązań?
Cezary
Jasne. Tam pokazuję na przykład rozwiązanie Pumy, która wykorzystuje takie dynamiczne zmienianie tła w zdjęciach, które ma na swojej stronie. Czyli załóżmy, jeśli jesteś z Japonii, to zdjęcia butów są na tle góry Fiji. i jesteś z jakiegoś innego kraju, dostajesz zdjęcie butów na innym tle i samo to zwiększyło im konwersję na zakup o jakieś 13%.
Karol
To była moja ostatnia rozmowa z jednym, moim zdaniem, fotografem ostatnio, że trudno będzie konkurować za chwilę w kategorii fotografii studyjnej, ponieważ rzeczywiście genAI I będzie to robił dużo lepiej, sprawniej, szybciej i taniej niż fotograf wyposażony w studia.
Cezary
Jest taka możliwość. Myślę, to w czym fotografia jest świetna i dalej będzie świetna, to w takim reportażowym ujęciu rzeczy…
Karol
Dokładnie, dokładnie doszliśmy do takich wniosków. Fotografia reportażowa, którą sam uwielbiam, jeszcze jeżeli chodzi o fotografię czarno-białą, to będzie przyszłość. No bo fajnie jest dokumentować życie, którego nie jesteś w stanie podrobić.
Cezary
Dokładnie. Masz prawdziwy dowód, że coś takiego się wydarzyło. Masz oznaczoną datę.
Karol
Wracamy.
Cezary
Tydzień piąty. jak pracować na poziomie osobistym z AI, jak rozumieć funkcjonowanie w biznesie, jak mogę trochę bardziej zaawansowane rzeczy wdrażać jako specjalista, potem dowiem się jak myśleć analitycznie, jak dokonywać analiz z AI, potem zrozumiałem rozwiązania kodowe, no to na koniec jest to pytanie, jak wdrażać tą zmianę w organizacji, jak być pionierem. No i żeby być pionierem, no to trzeba oczywiście to stosować u siebie, być wiem wiarygodnym, zbudować nawyk korzystania, czyli to konkretnie będziemy pokazywać, oraz mieć koncept, jak edukować innych i jak przekonać kluczowe osoby w naszej organizacji, jeśli jeszcze nie są przekonane, do tego, żeby faktycznie starać się budować te kompetencje, jakby uczyć się tego i wdrażać po prostu rozwiązania, więc zarządzanie zmianą to jest to, czym będziemy kończyć cały program.
Karol
Czyli kompetencje twarde i miękkie w jednym secie.
Cezary
No i jak pomyślimy sobie o tym, co mówisz, raport Światowego Forum Ekonomicznego, no to nie jest też tak, że przez to, że tak sztuczne inteligencje się rozwinęły, to tylko twarde umiejętności będą potrzebne. Jedną z umiejętności, o których Światowy Forum Ekonomiczny mówi, to jest ta gotowość na zmiany, adaptability, to jest analityczne myślenie, więc to w zasadzie, gdzieś nie będąc jeszcze świadomym tego raportu, dokładnie w tym kierunku idziemy, takie połączenie tych kompetencji twardych i miękkich.
Karol
Z tego, co rozmawiamy również, ten kurs będzie wyróżniał się czymś bardzo wartościowym, czyli całą community, która będzie zbudowana wokół niego.
Cezary
Dokładnie, czyli jak gdzieś rozmawialiśmy wcześniej o tym, że trzeba się edukować od innych, trzeba szukać innych perspektyw, no to to jest jeden z komponentów tego programu, czyli będziemy mieć całą jakby społeczność tych 10 tysięcy osób zebranych w jednym miejscu, przede wszystkim po to, żeby te osoby mogły się uczyć od siebie, żeby mogły nam też sugerować, czego jeszcze potrzebują, co być może będziemy jeszcze dodawać na bieżąco do programu, żeby mogli dzielić się najlepszymi use case’ami, jakby najlepszymi rozwiązaniami, ale też problemami. I żeby mogli wzajemnie się gdzieś wspierać w tym, to jak te problemy przeskoczyć, co działa najlepiej i co działa trochę średnio. No i chcemy, żeby w ogóle potem to community gdzieś dalej funkcjonowało, no bo potrzeba mocnej grupy, jak sam zresztą wiesz, prowadząc śniadanie jejowe, które wzajemnie będzie się inspirować.
Karol
No dobrze, czyli mamy 30 tysięcy osób, które chcą dołączyć do programu, ale mamy jeszcze tydzień na to, żeby wysłać swoje zgłoszenie.
Cezary
W zasadzie trochę mniej, bo zgłoszenia zbieramy do 23 stycznia, ale kto wie, może… My myślimy w ogóle o tym jako o takim pierwszym dużym kroku w kontekście tej naszej, czyli Google Edukacji, Google i Szkoły Głównej Handlowej Edukacji w obszarze sztucznej tej agencji, więc to jest nasz pierwszy duży krok. jak ktoś nas słucha i ma taką możliwość, to oczywiście zapraszamy do zapisu na www.umiejętnościutra.pl, no ale to na pewno nie jest też nasze ostatnie słowo.
Karol
Czyli jeżeli tego słuchasz, wchodź na stronę, rejestruj się, ale prośba o argumenty, dlaczego rzeczywiście chcesz dołączyć do tego programu.
Cezary
Dokładnie, bo jednak miejsc jest ograniczona liczba i przede wszystkim szukamy tych osób, które będą chciały się tą wiedzą dzielić z innymi, które będą chciały dokonywać tych transformacji.
Karol
Dla tych z Was, którzy słuchają tego odcinka, zdradzę pewną tajemnicę. Bardzo możliwe, że będziemy w kolejnych odcinkach za jakiś czas rozmawiać również z uczestnikami o tym, czego się uczą, czego się nauczyli i w jaki sposób będą wdrażać. Te rozwiązania w swoich firmach.
Cezary
Także kto wie, jeśli dołączycie. i będziecie zaangażowani to może będziecie wy.
Karol
I niech AI będzie z nami wszystkimi.
Cezary
Dokładnie.
Karol
Dzięki serdecznie za rozmowę. Dzięki za waszą inicjatywę i jesteśmy na łączach.
Cezary
Działamy. Dzięki.